Oto jedna z najobszerniejszych polskich edycji opowiadań Edgara Allana Poe: trzydzieści siedem utworów w klasycznych przekładach i w unikalnym wyborze, obejmującym teksty niewznawiane od przedwojnia. Są wśród nich piękne i mroczne opowiadania miłosne: Morella, Ligeja, Eleonora; ironiczne moralitety o winie i karze, zbrodni i zemście, okrucieństwie i sumieniu: Bies przewrotności, Czarny kot, Beczka Amontillado, Serce – oskarżycielem; opowieści o zagadkach i tajemnicach świata, życia i śmierci: Złoty żuk, Zabójstwo przy Rue Morgue, Opowieść Artura Gordona Pyma z Nantucket; groteski, makabreski i mistyfikacje. Po raz pierwszy w Polsce ozdobą opowiadań Edgara Allana Poe są wyjątkowe ilustracje wybitnego irlandzkiego artysty, który jak mało kto odczuł ducha jego twórczości: Harry’ego Clarke’a.
—
Tytuł: Opowieści miłosne, groteski i makabreski (Tom 1)
Autor: Edgar Allan Poe
Wydawnictwo: Vesper
Format: s. 320, oprawa miękka
Cena okładkowa: 23,90 zł
Data wydania: 2012-09-19
—
Edgar Allan Poe (1809-1849): amerykański poeta, prozaik, krytyk i teoretyk literatury, romantyk. Żołnierz, redaktor, alkoholik, opiumista. Osierocone dziecko aktorów, skazane na ubóstwo przez przybranego ojca. Pasjonat fizyki, kosmologii, kryptografii, Mąż, kochanek. Geniusz.
Żył w tych samych latach, co Juliusz Słowacki – i tak jak on, nie doczekał się za życia uznania dla swojej twórczości. Nigdy nie dowiemy się dokładnie, co spowodowało jego śmierć. Wiemy, co zapewniło mu nieśmiertelność: natchnione i kunsztowne wiersze i poematy: Ulalume, Kruk, Uśpiona, Annabel Lee… oraz opowiadania, w których znalazły początek lub wspaniałe rozwinięcie co najmniej trzy nowoczesne konwencje literackie: opowieść kryminalna, opowieść grozy i fantastyka naukowa.
Pisał o tragicznych, wyniszczających namiętnościach. Pastiszował opowieści awanturnicze. Tworzył arcyśmieszne groteski. I przerażał: nikt przed nim ani po nim nie pisał o śmierci z taką pasją, lękiem i fascynacją. Zgłębił otchłań ludzkiego umysłu i opisał to, co w niej znalazł: zachwyt, miłość, lęk, żądzę, przerażenie, ciekawość, przekorę, chciwość, okrucieństwo.
Niedoceniony w ojczyźnie, już po śmierci rozkochał w sobie europejskich romantyków i dekadentów. Dziś jest pisarzem-legendą, pisarzem-mitem, pisarzem-archetypem; bohaterem prac naukowych, biografii i monografii, kopalnią tematów dla popkultury, źródłem emocji i inspiracji. I nie przestaje być tym, kim był od początku: jednym z najwybitniejszych pisarzy światowej literatury.
Notka o Clarke’u:
Harry Clarke (1889-1931): irlandzki artysta okresu secesji. Pochodził z rodziny o tradycjach rzemieślniczych i artystycznych, wspólnie z bratem odziedziczył po ojcu pracownię witraży. Autor ponad stu trzydziestu witraży oraz cenionych, wznawianych do dziś ilustracji do książek, między innymi Fausta Goethego, baśni Andersena i Perraulta, poezji Swinburne’a.
W 1919 roku po raz pierwszy ukazało się jedno z największych dzieł Clarke’a: ozdobiony jego ilustracjami zbiór opowiadań Edgara Allana Poe Tales of Mystery and Imagination. W Polsce obaj wizjonerzy spotykają się w jednej książce po raz pierwszy.
Tłumaczenia:
Bolesław Leśmian (Berenice; Morella; Czarny kot; Serce – oskarżycielem; Maska Śmierci Szkarłatnej; Prawdziwy opis wypadku z P. Waldemarem; Rękopis znaleziony w butli); Stanisław Wyrzykowski (Ligeja; Eleonora; Metzengerstein; Bies przewrotności; William Wilson; Beczka Amontillado; Żabi Skoczek; Studnia i wahadło; Król Mór; Owalny portret; Zagłada domu Usherów; Przedwczesny pogrzeb; Rozmowa Monosa z Uną; Rozmowa Eirosa z Charmionem; Złoty żuk; Zabójstwo przy rue Morgue; Tajemnica Marii Rogêt; Skradziony list; Człowiek tłumu; W bezdni Maelströmu; Nieporównana przygoda niejakiego Hansa Pfaala; Bujda balonowa); Krystyna Tarnowska (Sfinks; Okulary; Kariera literacka JWP Fintiflucha Boba); Anna Staniewska (Anioł dziwnych przypadków; Tysiączna i druga opowieść Szeherezady); Wiesław Furmańczyk (Tyś nim jest!); Marian Stemar (Opowieść Artura Gordona Pyma z Nantucket); Bronisław Zieliński (Zaesowanie agapitu).